دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به آینده محور مقاومت و سوریه تأکید کرد، تجربه ارائه شده از مقاومت در سال 2000 برخاسته از ارزشهای اسلامی است

به گزارش مصاف به نقل از العالم، "سید حسن نصرالله" عصر امروز (یکشنبه) در سخنانی به مناسبت سالروز پیروزی مقاومت، گفت: در سالروز پیروزی مقاومت در 25 مه 2000 مانند هر سال در اینجا دیدار می کنیم تا بر اهمیت تاریخی و بزرگی این دستاورد و معانی آن تأکید کنیم.


سید حسن نصرالله در این سخنرانی  تأکید کرد: مهمترین دستاورد این پیروزی، نابودی طرح ایجاد "اسرائیل بزرگ" است. پیامدهای این پیروزی همچنان در دو طرف جبهه یعنی لبنان و فلسطین و امت ما از یک طرف و دشمن از طرف دیگر ادامه دارد.
سید حسن نصرالله ادامه داد: اگر این پیروزی نبود؛ پیروزی های پس از آن نیز محقق نمی شد
وی تأکید کرد: متأسفانه امروزه سعی می شود تا اسلام به گروه های اسلامگرا و تفکرات آنها، قتل و کشتار و ویرانی عبادتگاه ها و صدور احکام اعدام دیگران به دلیل اختلافات سیاسی، ارتباط داده شود، که این کار جنایت در حق اسلام و خیانت از سوی کسانی است که دست به چنین کاری می زنند.
دبیرکل حزب الله لبنان، با بیان اینکه پیروزی 25 مه 2000 نمونه و تجربه ای متفاوت بود، خاطرنشان کرد: در چنین روزهایی هزاران نفر از مبارزان به منطقه نوار مرزی رفتند؛ در آنجا هم وطنان ما که وابسته به گرایشها و طوایف مختلف بودند زندگی می کردند و با وجود آنکه برخی در جریانات جنوب و بقاع غربی و لبنان دست داشند، همه به یاد دارند که چگونه خویشتنداری شد و اسیبی به اماکن عبادت وارد نشد و با هیچ کس بد رفتاری صورت نگرفت. این مقاومت را اسلام به وجود آورد .. این مقاومت اسلامی است .. این مقاومت ملی عربی لبنان است .. تجربه ارائه شده از مقاومت در سال 2000 برخاسته از ارزشهای اسلامی است.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: ما به معادله طلایی ارتش، مردم و مقاومت پایبندیم، و کاری نداریم که این موضوع در بیانیه وزارتی نوشته شود یا نشود. البته طبیعتا مضمون این معادله در بیانیه وزارتی محفوظ است.
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: مهم آن است که لبنان بتواند از خود دفاع کند؛ از تحول و ارتقای توانایی‌های مادی و نظامی ارتش حمایت می کنیم و حساسیتی درباره این مسأله نداریم، و تأکید می کنم که مقاومت با توجه به همه رویدادهای منطقه، از  توانایی بازدارندگی خود در مقابل دشمن محافظت می کند.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: باید به بقیه پرونده‌های باقیمانده درباره لبنان از جمله منازعه با رژیم اسرائیل اهمیت دهیم؛ یعنی مزارع شبعا، تپه های کفر شوبا و بخش لبنانی غجر، پرونده نیروهای مقاومت، شهروندان، یا اسرا و تجاوزات هوایی، دریایی و زمینی.
 * تجاوزات مرزی رژیم صهیونیستی
سید حسن نصرالله با اشاره به افزایش اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی گفت: باید به این مسأله توجه شود. ما با دشمن از هر مکانی که وارد شود مقابله می کنیم. البته در مناطق مرزی این مسأله از طریق ارتش و نیروهای یونیفل حل میشود، اگر امور به وضعیت خطرناکی نرسد، طبیعی است که دولت باید این مسائل را حل کند ولی اگر ادامه یافت، این امر نیازمند یک راه حل است.
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: دشمن نمی‌تواند تحمل کند که ساکنان مناطق مرزی با احساس خوشبختی زندگی کنند، دشمن نمی تواند ببیند که مردم ما در امتداد مناطق مرزی در روستاهای خود با احساس امنیت زندگی می کنند و شب و روز در حال رفت و آمد هستند. این بخشی از شکست دشمن است که در سال 2000 محقق شد. این امر از جهت دیگر موجب ترس دشمن است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: در گذشته ما نگران مردم و کشاورزانمان بودیم، ولی اکنون این رژیم صهیونیستی است که در اراضی اشغالی نگران ترسیده است، و نظامیان آن از کشاورز و حتی صدای آب می ترسند.
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: ما امروز در برابر ارتشی قرار داریم که بیشتر از آنکه بترساند، می ترسد. ترس این رژیم فقط در مناطق مرزی و مربوط به نظامیان آن نیست، بلکه این ترس در جبهه داخلی، سران سیاسی، جوامع صهیونیستی و شهرک ها و اراضی غصب شده ریشه دوانده و آنها از مقاومت و آمادگی آن می هراسند.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: دشمن طرف مقابل را جدی و کاملا آماده می‌بیند، بنابراین هر تحرک و فعالیتی را در نظر می گیرد.

* در بحران سوریه فقط تماشاگر نیستیم
سید حسن نصرالله با اشاره به بحران سوریه گفت: من سال گذشته نیز اعلام کردم که ما فقط تماشاگر بحران سوریه نخواهیم بود و دست روی دست نخواهیم گذاشت .
وی افزود: سوریه همچنان در برابر توسعه طلبی اسرائیل ایستاده است و دیگر کشورهای عربی را از تجاوزات و توسعه طلبی های این رژیم حفظ کرده است؛ و همچون قلعه ای محکم و استوار مانع تحقق اهداف توسعه طلبانه اسرائیل می شود.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: سوریه از برقراری هر گونه رابطه ای با این رزیم امتناع می کند و هنوز از مقاومت لبنان و فلسطین حمایت می کند . ما به همین دلایل از سوریه حمایت می کنیم .
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: چرا نباید از سوریه که حامی مقاومت لبنان و فلسطین است ، دفاع کنیم .
 سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: امروز توطئه تجزیه کشورهای منطقه بیش از پیش آشکار شده است. تجزیه کشورهای منطقه براساس مذهب و قومیت توطئه‌ای است که هم اکنون اجرا می شود .
وی افزود: توطئه ای برای تجریه کشورهای منطقه براساس تعداد گروه های مسلح فعال در منطقه آماده شده است؛ به عنوان مثال اگر سرکردگان یک گروه مسلح با همدیگر اختلاف پیدا کنند، هر یک از سرکردگان تلاش خواهد کرد که در محدوده نفوذ خود کشوری برای خود تشکیل دهد؛ باید با این توطئه مقابله کرد .
سید حسن نصرالله گفت: هر مسلمانی که اقدام خوبی انجام دهد ، به نفع خودش و دینش انجام داده است و اگر کار بدی انجام دهد ، فقط به ضرر خودش انجام داده است؛ زیرا دین اسلام هر گونه اقدام نادرست و بدی را محکوم می کند .
سید حسن نصرالله تأکید کرد: لبنان باید قدرت بازدارندگی خود را در برابر دشمن صهیونیستی حفظ کند زیرا قدرت بازدارندگی تنها ضامن حفظ لبنان و حاکمیت ارضی آن است.

* پایداری سوریه و مقاومت
دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به آگاه شدن کشورهای منطقه از شدت و خطر تهدید آمیز گروه های مسلح در سوریه، خاطرنشان کرد: امروز می توانیم بگوییم که سوریه و محور مقاومت پایداری کردند، تا یک پیروزی واقعی و قطعی دیگر محقق شود. امروز سوریه و محور مقاومت در حال پیشروی هستند.
* انتخابات ریاست جمهوری سوریه
سید حسن نصرالله گفت: سوریه در میدان و همچنین آشتی ملی پیش می رود و به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شود و کسانی که به اصطلاح دوستان سوریه نامیده می شوند نتوانستند مانع این انتخابات شوند.
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: آنان تلاش می کنند حتی با استفاده از زور مانع از برگزاری انتخابات شوند؛ به عنوان مثال شنیدیم که داعش اعلام کرد که هیچ‌کس در حسکه حق شرکت در انتخابات را ندارد.
وی اظهار داشت: سوریه به برگزاری انتخابات نزدیک می شود و چالش واقعی این است که به مردم سوریه و به ویژه مناطقی که مخالفان در آنجا هستند اجازه دهید در این انتخابات شرکت کنند؛ ولی طبیعتا این کار (از نظر مخالفان مسلح) ممنوع است.
سید حسن نصرالله گفت: در سال 2006 طرحی برای کل منطقه در نظر گرفته شده بود ولی جنگ اصلی در لبنان بود. گروه های مقاومت لبنان، ارتش و مردم همگی ایستادیم و با این طرح جنگیدیم.
* طرح جدید برای خاورمیانه در سوریه
دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: امروز نسخه جدیدی از این طرح را به منطقه آوردند ولی صحنه بازی اینبار سوریه است.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: امروز رهبری و مردم سوریه در حال مبارزه هستند و دوستانشان نیز در کنار آنها ایستاده اند؛ برخی می گویند کسانی که در سویه می جنگند به فلان جهت وابسته اند و این رهبری سوریه نیست که در حال جنگ است؛ این ادعاها درست نیست زیرا فقط دوستانی در سوریه هستند که در حال ارائه نوعی کمک هستند.

* آینده سوریه و مقاومت

دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: در این جبهه پایداری و مقاومت وجود دارد و این طرح (طرح جدید برای خاورمیانه) شکست خواهد خورد و سوریه و محور مقاومت پیروز خواهند شد.

* روزی که همه از سوریه تشکر می‌کنند
سید حسن نصرالله گفت: این امت اجازه نمی دهد که طرح آمریکایی برنامه یا تفکرات خود را بر آن تحمیل کند؛ و روزی خواهد رسید که با آشکار شدن واقعیتها، همه کشورها و ملتهای منطقه از سوریه و مردم این کشور به دلیل پایداری و پیروزی قدردانی کنند، زیرا آنها در می یابند که سوریه با پایداری و مقاومت خود چه خطراتی را از منطقه و فلسطین دور کرد.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: روزی فرا خواهد رسید که حتی دولتهایی که ضد سوریه توطئه کردند، از این کشور به دلیل پایداری و پیروزی تشکر کنند.
وی افزود: همه کسانی که در لبنان از ما به دلیل دخالت در سوریه انتقاد کردند، روزی خواهد رسید که به ما آفرین می گویند.
 * موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان
دبیرکل حزب الله لبنان درباره اوضاع داخلی این کشور گفت: ما در مرحله ای بسیار مهم و حساس قرار داریم که از امروز آغاز شده است و باید با آرامش این مرحله را سپری کنیم. نباید مردم را عصبانی کرد زیرا این امر کشور را نابود می کند. باید ثبات و آرامش داخلی را حفظ کنیم، و به گفتگو بین گروه های داخلی در زمینه انتخاب رئیس جمهور ادامه دهیم.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: مهم این است که در کمترین زمان ممکن رئیس جمهور را انتخاب کنیم، و هیچ کس به دنبال فرصت طلبی و طولانی کردن این فرایند به هدف تغییرات منطقه ای و بین المللی نباشد.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: هنوز این امکان وجود دارد که رئیس جمهوری قوی را که دارای مقبولیت مردمی است انتخاب کرد.
وی افزود: طبیعتا ما خواستار آن هستیم که در کمترین زمان ممکن رئیس جمهور انتخاب شود نه اینکه دوره رئیس جمهوری تمدید شود؛ ما خواستار انتخاب رئیس جمهوری هستیم که ثبات کشور را تضمین کند.
* به دنبال رئیس جمهور حامی مقاومت نیستیم

سید حسن نصرالله گفت: ما به دنبال رئیس جمهوری نیستیم که از مقاومت لبنان حمایت کند، این جمله درست نیست؛ زیرا این مقاومت است که  از دولت، ملت و میهن و حاکمیت و امت حمایت می کند.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: هدف ما متواضعانه است؛ ما رئیس جمهوری را می خواهیم که ضد مقاومت توطئه نکند و به مقاومت از پشت خنجر نزند و موضعی ثابت درباره مقاومت داشته باشد.
وی افزود: باید به تواناییهای خود در مقابله با چالشها و تهدیدها اطمینان داشته باشیم؛ تهدیدها هرچه که باشد با تواناییهایمان می توانیم پیروزی را به دست آوریم.
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: با معادله طلایی، از اسرائیل و طمع ورزی‌های آن ترسی نداریم. طرح هجوم به محور مقاومت و امت در منطقه در حال شکستن است و محور مقاومت در حال پیشرفت است. مهم این است که از سرزمین خود لبنان پاسداری کنیم.


منبع:مصاف