وحید
جلسه تفسیر آیت‌الله‌ وحید خراسانی، هر چهارشنبه‌ در مسجد اعظم قم برقرار است و هر هفته خیل عظیمی از اساتید و طلاب برای بهره از درس تفسیر ایشان گرد هم می‌آیند.

عقربه‌های ساعت اندک اندک به ساعت 9 نزدیک می‌شود. طلاب و فضلا و حتی مردم عادی گروه گروه خود را به مسجد اعظم می‌رسانند؛ ابتدا عرض ارادت و ادبی به بارگاه مطهر کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) ، حضرت معصومه(سلام الله علیها) و احیانا قرائت فاتحه‌ای بر مزار بزرگان مدفون در کنار این مرجع.

ریش سفیدها و مسن‌ترها هم خود را زودتر به درس می‌رسانند تا بتوانند بر دیوارهای مسجد اعظم که یادآور درس بزرگانی مانند آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی، آیت‌الله بروجردی، علامه طباطبایی، امام خمینی و ... است، تکیه بزنند و در محضر قرآن باشند و از تفسیر آیت‌الله‌ وحید خراسانی بهره برگیرند؛ درسی که شاید امروز یکی از بزرگترین حلقات و جلسات تفسیر قرآن در حوزه‌های علمیه است.

استادانی هستند که هرگاه به این مسجد می‎رسند، همچون کودکان دبستانی شوق و شور حضور در مکتب استاد را طلب می‎کنند.
دعای عهد و دعای فرج، پیش از حضور استاد در مسجد زمزمه می‎شود. حال نورانی مسجد را نورانی‎تر می‎کند؛ موسیقای عرفانی فرج‌خواهی مفسران و شاگردان و سربازان حضرت ولی عصر(عج) هر دلی را مجذوب می‎کند؛ این سفارش استاد است که پیش از حضور ایشان، چنین زمزمه‎ای در مسجد طنین‌انداز شود تا هم طلاب یادشان نرود که سرباز چه امیری هستند و هم فضا برای درس و بحث آماده شود.

آیت‌الله با همه کهولت سن و دشواری رفت و آمد، رأس ساعت 9 و 15 حاضر می‌شود؛ حاضران به احترام او یکپارچه بر می‌خیزند و استاد بر منبر تکیه می‌زند؛ بسم الله الرحمن الرحیم و درود و صلوات بر خاتم مرسلین و بعد هم ادامه تفسیر «یاسین».

آیت‌الله وحید خراسانی نقبی بر مطلب گذشته می‌زند و در ابتدای درس با قرائت آیه 37 تا 46 سوره یاسین می‌گوید: از فهم این آیات، کلید حل مشکل مبدأ و معاد و نبوت است. هم عالم و هم آدم، مبدا و معاد دارد؛ چراغ راه مبدأ و معاد که آن چراغ و سراج منیر است، خاتمیت است؛ هرکسی به این مبدا و معاد عارف شد، به کمال رسید و هرکس که جاهل شد، در اسفل‌السافلین ضلالت گرفتار آمد.

این مفسر قرآن ادامه می‌دهد: مبدأ، در امر سراسر این عالم در جریان است؛ دو حرکت در این عالم وجود دارد که اولین آن حرکت اما به تسخیر است و دومی توام  بودن آن حرکت با نظام و نظام است؛ این مسئله کلید قفل توحید است؛ حرکت طبیعی نمی‎تواند مختلف باشد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: به تدریج روزها از یک طرف بلند و شب‎ها کوتاه می‎شوند و این نظام همچنان در حال اجراست؛ نه یک شب کمتر و نه یک شب بیشتر؛ همیشه این نظام در حال تغییر در یک مدار مشخص توالی متناسب است.

وی گفت: در خصوص این گرفتن و پس دادن روز و شب در این چرخه، باید به این نکته توجه کرد که چه قوامی است که این طبیعت را خنثی می‎کند؛ آنجا که خداوند می‎فرماید «وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ»؛ عزیز حکیم یعنی قدرت و حکمت لایتناهی.

استاد ادامه می‌دهد: نه آفتاب قدرت درک شب را دارد و نه شب می‎تواند خورشید را در خود جای دهد؛ حرارت خورشید و شکل این حرارت از منبعی که یک میلیون و 300 برابر زمین است باعث ایجاد فصول در روی کره زمین و نظام بخشی به زندگی آدمی می‎شود.

حکمت و قدرت لایزال الهی

وی گفت: این قدرتی که این خورشید با این عظمت که یک ستاره معمولی در جمع ستارگان آسمان است را به این دقت در مدار خود می‎چرخاند که ذره‎ای نقص در این جریان تمام زندگی بشر را زیر رو خواهد کرد، بیانگر حکمت و قدرت لایزال الهی است.

آیت‌الله وحید در پرتو تشریح عظمت خدا اشاره‌ای هم به وضعیت انسان مغرور و متکبر در دنیای کنونی می‌کند و ادامه می‌دهد:  این سران کشورها و ابرقدرت‎هایی که این همه در دنیا جار و جنجال به پا می‎کنند، فراموش می‎کنند که از لقاح اول و اسپرم در تخمکی قرار گرفتند که با ذره‌بین هم دیده نمی‎شود و پس از چند سال عمر دوباره از بین خواهند رفت؛ آنها این سیر را فراموش کرده‎اند که این گونه برای مردم و نظام خلقت و خدا عربده‌کشی می‎کنند.

این مرجع تقلید اظهار می‌کند: اگر کسی این سیر را ببیند و دقت کند عزیز می‎شود و زندگی‌اش تغییر پیدا می‎کند و از همه مهم‌تر خشیت پیدا می‎کند؛ چیزی که بسیاری از مردم آن را فراموش می‎کنند؛ مومنان کم هستند و کمیاب‌تر از کبریت احمر هستند؛ قلب با ایمان بالاتر و اعز من کبریت الاحمر است؛ اگر علم و ایمان باشد انسان به خدا می‎رسد.

وی تاکید می‌کند: نتیجه این بحث آن است که بفهمیم که هیچ نمی‎فهیم و بدانیم که هیچ نمی‎دانیم وهیچ نیستیم.

اشارات شاگرد قدیمی به دغدغه‌های قرآنی آیت‌الله وحید خراسانی

درس استاد تمام می‌شود و فرصت را غنیمت می‌شمارم تا در کنار یکی از شاگردان قدیمی آیت‎الله وحید بنشینم و از حال و هوای درس استاد بپرسم؛ از او پرسیدم که چند سال است در این درس حضور می‎یابید و درس استاد را چگونه توصیف می‎کنید و او می‌گوید: سه چهارسالی است که کرسی درس تفسیر آیت‎الله‎ وحید در مسجد اعظم برپاست و ایشان با مشاهده ضرورت فعالیت در حوزه قرآنی این درس را شروع کردند و دلباختگان مکتب آل‌الله هر چهارشنبه خود را به این درس می‎رسانند.

وی ادامه می‌دهد: ایشان هر روز درهفته درس فقه دارند، ولی چهارشنبه‎ها ایشان کرسی تفسیر به پا می‎دارند.

حجت‎الاسلام موسوی با اشاره به حال و هوای معنوی درس استاد می‌گوید: ایشان چندی است که تفسیر سوره یاسین را بر اساس تفسیر ترتیبی آغاز کرده‎اند؛ ایشان در این درس سعی می‎کنند اصول تفسیری را با نگاه کاملا اخلاقی و عرفانی و دقیق و منطبق بر ادله علمی و عقلی و نقلی و روایی بیان می‎کنند.

امتزاج عرفان و خداشناسی در کلام استاد

وی می‌افزاید: این مباحث طوری ارائه می‌شود که با عرفان و خداشناسی در می‎آمیزد و هر آیه برای شاگردان، تجلی‌گاه سجده و رکوع و قیام و قعود در محضر الهی است.

انتهای پیام / م .ف

منبع : ایکنا